Ik hoor wat je zegt
Over de kracht van luisteren in organisaties
In Ik hoor wat je zegt neemt Harrie van Rooij je mee op een ontwapenende reis langs vergaderzalen, keukentafels en hondenuitlaatplekken. Hij sprak met ambtenaren, communicatieprofessionals, bestuurders, wetenschappers, zijn dochters en toevallige voorbijgangers. Wat ze deelden: verhalen over spanningen, dilemma’s, stiltes en de hoop op echt contact. Een praktijkboek vol ideeën. Lees hoe je zelf een geweldige luisteraar wordt en hoe je van je organisatie een luisterhuis maakt.
Een paar highlights:
– Een overzicht van redenen waarom organisaties niet luisteren
– Stappenplannen voor verbindend communiceren
– Reflecties van Miriam van Staden, Mignon van Halderen, Kirsten Goote-Vos en Suzanne Kursten
– Praktijkcasussen van onder andere de gemeente Amersfoort en de Belastingdienst
– Veel voorbeelden van originele en effectieve luisterprojecten
– Checklists voor de luisterende organisatie


Over de auteur
Harrie van Rooij
Harrie van Rooij ontwikkelt methoden en strategieën om publieke organisaties communicatiever te maken.
Hij studeerde bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit en Filosofie aan de Vrije Universiteit. In 2023 promoveerde hij aan de Radboud Universiteit met het proefschrift Luisteren naar ruis, een studie naar de manier waarop organisaties via communicatie spanningen reduceren.
De combinatie van communicatieadviseur en filosoof roept soms verwondering op. Een denker in een doenerig vak? Toch is reflectie juist voor communicatieprofessionals een elementaire eigenschap. Ze kunnen organisaties helpen hun eigen perspectieven te onderzoeken en ze kunnen doorvragen over zin en betekenis.
Zijn favoriete uitspraak is van Hans-Georg Gadamer, de Duitse denker die bewijst dat filosofie en communicatie helemaal niet zover uiteen liggen en die zijn hele werk eens samenvatte met de zin: “Het zou kunnen dat de ander gelijk heeft. “