Het laatste postkantoor, Utrecht Neude

Toen het laatste postkantoor sloot (oktober 2011), werd ik door Postkantoren BV ingehuurd. Ik regisseerde de communicatie (met bijzonder veel aandacht van de pers) rondom sluiting van het laatste postkantoor: Neude, Utrecht. Hier kan je nog een virtuele tour krijgen!

In de jaren ’90 was ik eerst manager interne communicatie en daarna rayonmanager bij Postkantoren BV. Ik gaf leiding aan 35 postkantoormanagers (HBO/MBO) en indirect aan 350 baliemedewerkers. Resultaat: van service- naar meer klant- en verkoopgericht gedrag van medewerkers. Die beweging kwam ook tot uiting in de kwaliteit- en omzetcijfers. Een zeer leerzame periode waarin ik het belang en de kwetsbaarheid van lijncommunicatie pas echt leerde kennen.

Ongeveer anderhalf jaar was ik als interim manager intensief betrokken bij het sluiten van alle postkantoren. Een grote operatie waarbij 2400 mensen hun werk verloren. De voorbereiding, samen met de communicatieprofessionals van Post, ING en een extern bureau, was gedegen en nauwgezet. Het resultaat: De ‘geruisloze’ aankondiging leverde nagenoeg geen schade op voor PostNL en ING, de twee (beursgenoteerde) aandeelhouders. De medewerkers werden tegelijkertijd en via de lijn geïnformeerd, waarbij uitzonderlijk veel aandacht was voor medewerkersmobiliteit, regie op de eigen loopbaan. Uiteraard moest ik ook ‘mijn’ tien medewerkers ondersteunen bij het vinden van nieuw werk buiten de organisatie.

 

Deel dit bericht: