Interne Communicatie bij PostNL
Bij PostNL werkte ik in de periode 2000 – 2006 aan de professionalisering van de interne communicatie. Deze grootste werkgever van Nederland (65.000 medewerkers) verkeerde in zware tijden. Mijn opdracht: zorg voor zo min mogelijk onrust onder de medewerkers, voorkom stakingen en zet alles op alles om de kwaliteit van de postbezorging hoog te houden. Ik adviseerde de top van het bedrijf – ook over luisteren naar de werkvloer – , ontwikkelde een nieuw interne mediahuis, realiseerde menig reorganisatie-communicatieplan (van strategie tot draaiboek en uitvoering), verzorgde de internal branding (inclusief naamswijziging!) en realiseerde samen met mijn MT-collega’s het reputatiemanagement. Mijn afdeling telde 10 medewerkers.
In 2009 kwam ik een paar maanden bij PostNL terug om de communicatieadviseurs van de Retailafdeling te coachen en hen te ondersteunen bij campagnes gericht op consumenten en retailers.
Thema’s bij PostNL: reorganisaties, masterplannen, samenvoegingen, outsourcing, (de)centralisatie, cultuurverandering, commercie, mvo – World Food Programm, bottom up communicatie, managementbijeenkomsten, rebranding, internal branding, mediahuis, intranet, personeelsbladen, professionalisering, workshops, stakeholderonderzoek, verbinding met klanten en retailers.